۱۳۸۹ آذر ۱۸, پنجشنبه

مسیحیت درایران

جامعه ایران در اثر انقلاب اسلامی به‌گونه‌ای ریشه‌ای در همه ابعاد اجتماعی دگرگون شد. مسیحیت در ایران نیز از این دگرگونی دور نماند. کلیه میسیونرهای خارجی ناگزیر به ترک ایران شدند. همین عامل موجب شد که رهبران کلیساهای مختلف، بدون اتکا به میسیونرها ، جد و جهد بیشتری در تحکیم مبانی تعلیمی و عقیدتی کلیسا بکنند. آموزشگاههای الهیات تأسیس شد و کتاب‌های بیشتری در زمینه الهیات مسیحی منتشر گردید.
با برچیده شدن ظاهری بساط ابتذال از شئون مختلف اجتماع و در اثر برخی سرخوردگیهای اجتماعی، ملی و فرهنگی و از همه مهمتر مذهبی در افراد و در کل جامعه چیزی نگذشت که ایرانیان به‌جستجوی راه حل متفاوتی بر آمدند و بسیاری به نیاز عمیق خویش برای رهایی درونی و خانوادگی و حتی ملی پی بردند. از این رو حال شروع نمودند تا سایر صداها را نیز در جامعه تک صدایی و تک مذهبی ایران تجربه کنند و یا حداقل بشنوند. کلیساها خیلی زود با مراجعین جدیدی روبرو شدند. تعداد اعضای کلیساها افزوده شد و مردم به مسیحیت علاقه بیشتری نشان دادند. اگر بخواهیم با دیدی تحلیل‌گر به موضوع بنگریم، باید بگوییم که چنین استقبال جدیدی (با اینکه تعداد مراجعین به کلیساها نسبت به کل جمعیت کشور، هنوز ناچیز است)، عمدةً به علت ایجاد ناگهانی علاقه مردم به مسیحیت نیست! علت این امر را باید در واکنشهای روان‌شناختی مردم به مسائل اجتماعی جستجو کرد و نیز تشنگی درونی آنان برای خدا و پاسخی حقیقی به رنجهایشان. ناگفته نماند که برخی بخاطر نبود تفریحات سالم دیگر، برخی بخاطر روحیه شاد حاکم بر کلیساها، برخی بخاطر احساس تعلق به یک ”گروه“ و پذیرش از سوی آن، برخی به‌علت جذب شدن به نوعی ”فرهنگ نسبتا غربی“ موجود در کلیساها، و البته بسیاری نیز طبعاً از سر اخلاص به مسیحیت گرویدند.
از اواسط دهه هشتاد قرن بیستم، پدیده‌ای جدید بر جامعه ایران سایه افکند: مهاجرت به خارج! دیری نپایید که اعضای کلیساهای مختلف نیز به خیل مهاجران پیوستند. مراجعین جدیدی جای آنها را گرفتند. آنها نیز رفتند. امروزه کلیساهای ایران در خانه ها و جمع های زیر زمینی از طریق رادیو، اینترنت، برنامه های شبکه های مسیحی تلوزیونی ، ملاقات های فردی خادمین و شبانان و نیز تعدادی از طریق کلیساهایی که هنوز توسط دولت مجبور به تعطیلی نشده‌اند در حال رشد بسیار بسیار چشمگیری است این رشد بیشتر از تمامی ادوار تاریخ ایران از زمان ورود مسیحیت به فلات ایران تا به امروزاست و هزاران هزار نفر به جمع این نهضت و جنبش خود جوش می پیوندند و با عیسای مسیح ملاقات می‌کنند. ناگفته نماند که اکثر اعضای مهاجر مسیحیان ایرانی ، در کشورهای جدید محل اقامت خود، گروهها و کلیساهای فارسی‌زبان دایر کرده‌اند و به خوراک دهی روحانی ایمانداران ایرانی مشغولند و بسیاری از مهاجرین ایرانی خارج کشور را به خود جذب می‌کنند.
در سالهای اخیر، محدودیت و سختگیری بیشتری بر کلیساها اِعمال می‌شود و این امر موجب شده تعداد مراجعین به کلیساهای تبشیری داخل کشور تحت کنترل در آید اما بر دامنه فعالیتهای بشارتی زیر زمینی و پنهان و درون خانواده‌ها افزوده شود امروزه وقتی شخصی در خانواده‌ای به مسیح ایمان می آورد دردرون خانواده سایرین نیز به مسیح می‌پیوندند و سپس اقوام و آشنایان به این حقیقت یافتگان افزوده می‌شوند. همانطور که گفته شد، ایرانیان مسیحی در خارج از کشور نیز کلیساهایی دایر کرده‌اند و فعالیت تبشیری گسترده‌ای میان ایرانیان مهاجر دارند و در میان بسیاری به کلیساهای مسیحی چه ایرانی و چه خارجی می‌پیوندند.

۱ نظر:

  1. Best 1xbet korean betting sites for USA players 2022 - Legalbet
    1xbet is a great online betting site that has many betting markets. It 1xbet has deccasino many งานออนไลน์ betting options for everyone in the USA.

    پاسخحذف