۱۳۸۹ آذر ۱۷, چهارشنبه

مسیحیت

مسیحیت یک آیین یکتاپرستانه است که بر آموزه‌ها و سخنان مسیح استوار گشته‌است. آموزه‌هایی چون تثلیث، مرگ مسیح به عنوان کفارهٔ گناهان، تعمید آب و روح القدس از باورهای بنیادین این آیین هستند. مسیحیت با داشتن ۲٫۱ میلیارد پیروبزرگترین دین جهان است.
شاخه های مسیحیت
مسیحیت دارای سه شاخه اصلی کاتولیک،ارتدکس وپروتستان میباشد.
کلیسای کاتولیک
کلمه کاتولیک(Catholic) بمعنای جامع است.نام این کلیسا از روزی که کلیسا بر زمین بوده است (به نام کلیسا و لااقل از سال 100 میلادی به این سمت) وجود داشته است. کلیسای کاتولیک خود را به پطرس رسول (رسولی که مسیح کلیسا را به وی سپرد بر طبق متی 16: 18-19)، نسبت می دهد. پطرس رسول، کلیسای رم را بنا کرد و در همان رم نیز شهید شد و کسی که او به عنوان اسقف بعد از خودش در رم دستگذاری کرده است دارای مأموریت پطرس است و این گونه سلسله مراتب پاپ ها شکل گرفته است.در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر مسیحی کاتولیک در جهان وجود دارد.
کلیسای ارتدکس
کلمه ارتودکس(Orthodox) به معنای راست دینی است و از آن جهت که کلیسای ارتودکس، کلیسای کاتولیک را انحراف یافته می دانست این نام را بر خود گذاشت تا معیار اصلی راست دینی را مشخص سازد(البته به دید خودشان).کلیسای ارتودکس بسیار نزدیک به کلیسای کاتولیک بوده و ایمان آن ها از سنت و کتاب مقدس یعنی از این دو ریشه سرچشمه می گیرد.این کلیسا ازسال 1024 میلادی رسما فعالیت خود را آغاز کرد و خود را از کلیسای کاتولیک جدا دانسته و به طور مستقل رهبر دیگری را برای خود برگزید.
 مذهب پروتستان
پروتستان (Protestant) واژه اى فرانسوى است كه از زبان لاتینى آمده و معناى آن معترض است. پروتستان نهضتى بود علیه ارتجاع مذهب كاتولیك. فشار بیش از اندازه كلیساى كاتولیك و وجود دستورات بسیار سخنگیرانه آن و گرفتن باجهاى كلان از عوام بیچاره، مسیحى، باعث گردید كه گروهى از روشنفكران از كلیساى روم فاصله بگیرند و راهى جداى از مذاهب كاتولیك و ارتودوكس بجویند. آنان نخستین جریان معترضى بودند كه تاریخ مسیحیت بخود مى دید. لوتر رهبر این نهضت در سال 1488میلادی علیه دكان روحانیت كاتولیك مبنى بر خرید و فروش گناه و بهشت و عفو نامه هاى پدران روحانى آشكارا به اعتراض برخاست. و این مبناى نخستین مذهب پروتستان گردید.اعیاد مذهبى پروتستانها با اعیاد كاتولیك ها یكى است.
اختلافات ارتدوکس‌ ها و کاتولیک‌ها
1-مسیحیان‌ به‌ تثلیث‌ معتقدند (پدر،پسرو روح‌ القدس‌) از نظر ارتدوکس‌ ها روح‌ القدس‌ ناشی‌ از پدر است‌، اما کاتولیک‌ها می‌گویند: ناشی‌ از پسر است.
2-کاتولیک‌ها برزخ‌، برائت‌ از گمراهی‌ و عدم‌ امکان‌ اشتباه‌ پاپ را قبول‌ دارند،ولی‌ ارتدوکس‌ها قبول‌ ندارند .
3- روحانیان‌ ارتدوکس‌ها ازدواج‌ را بر خود حرام‌ نمی‌دانند، ولی‌ روحانیان‌ کاتولیک‌ حرام‌ می‌دانند.
4- زبان‌ مقدس‌ نزد ارتدوکس‌ها زبان‌ یونانی‌ است‌ و مراسم‌ عبادی‌ را به‌ این‌ زبان‌ به‌ جا می‌آورند، ولی‌ کاتولیک‌ها به‌ زبان‌ لاتینی‌ بجا میآورند.
5-رئیس‌ روحانی‌ فرقة‌ ارتدوکس‌ ها را«خلیفه»‌میخوانند ولی‌رئیس‌فرقة‌کاتولیک‌هارا«پاپ‌»میخوانند.
6-شکل‌ کلیساهای‌ ارتدوکس‌ چهار گوش‌ است‌ و در دو سطح‌ قرار دارد. قسمت‌ مرتفع‌ آن‌ محل‌ اولیای‌ دین‌ و به‌ منزلة‌ آسمان‌ و قسمت‌ پایین‌ محل‌ اجتماع‌ پیروان‌ و به‌ منزلة‌ زمین‌ است‌، ولی‌ در کلیساهای‌ کاتولیک‌ این‌ ویژگی‌ وجود ندارد.
7- در کلیساهای‌ ارتدوکس‌ تصاویر عیسی‌ و مریم‌ و قدیسیان‌ نقش‌ بسته‌ است‌ و نزد این‌ فرقه‌ مقدسند، اما در کلیساهای‌ کاتولیک‌ از این‌ها خبری‌ نیست‌ و این ها مقدس‌ نیستند.
اختلافات پروتستانها وکاتولیکها
1- پروتستان‌ها با قدرت ‌الهی‌ پاپ‌ مخالفت‌ می‌کنندوبرخلاف‌ آنان‌ برای‌ پاپ‌ عصمت‌ قائل‌ نیستند.
2-در امور تشکیلات‌ کلیسا دموکراسی‌ را رعایت‌ می‌کنند.
3- کشیشان‌ فرقة‌ پروتستان‌ ازدواج‌ را بر خود حرام‌ نمی‌دانند؛ به‌ خلاف‌ کاتولیک‌ها .
4- اعتراف‌ به‌ گناه‌ نزد پروتستان‌ها واجب‌ نیست‌ .
5-اساس‌ شریعت‌ نزد پروتستان‌ها کتاب‌ مقدس‌ است‌، نه‌ بیانیه‌های‌ کلیسا، ولی‌ نزد کاتولیک‌ها شریعت‌ از بیانیه‌های‌ شوراها و فتاوای‌ روحانیان‌ نیز اخذ می‌شود.
6- پروتستانها به‌ برزخ‌ عقیده‌ ندارند و نیز به‌ باکره‌ بودن‌ حضرت‌ مریم‌ معتقد نیستند.

۲ نظر:

  1. سلام برات یه ایمیل گذاشتم لطفا ایمیلتو چک کن

    پاسخحذف
  2. ممنون از لینکهایی که گذاشتید

    پاسخحذف